Orientering om øko i egen by

Mølleren Sylvia, Bilde: Jo Straube

Hva med å bytte ut opptråkkede skogsstier med brostein, trær med hus og oransje og hvite poster med butikker og kaféer? Vi snakker om turorientering, flyttet fra skogens ro til byens summende handlegater.

Forrige helg flyttet Cultura Bank og ØKOUKA konseptet orientering inn i byrommet, der postene var ulike butikker og kaféer med en økologisk eller bærekraftig profil. Elleve steder var med, og på hvert sted fikk man et stempel. Jo flere steder en besøkte, desto større var sjansene til å vinne økologiske matvarer fra Kolonihagen. Tilbud underveis var det også.

Stian Torstenson i Cultura Bank, forteller at tanken bak arrangementet var at deltakerne skulle få oppleve øko-steder i byen sin som de kanskje ikke visste om fra før. Få et påskudd til å komme seg ut av døra, og prøve noe nytt. Ruta ble lagt opp slik at det ble en overkommelig avstand mellom de forskjellige stedene.

Stian Torstenson i Cultura Bank, Bilde: Jo Straube

Fra post til post

Cesilie Silvien gikk runden sammen med Lise Lorentzen, og ble kjent med flere nye steder. – De fleste stedene var egentlig nye for meg, jeg er ikke så kjent i Oslo fra før. Jeg har bare bodd her ett år. Nå kan jeg foreslå steder for venner når vi skal ta en kaffe. Alt i alt var det en hyggelig opplevelse, med trivelige ansatte overalt, forteller Cesilie.

En familie som nettopp hadde kommet fra Italia, gikk på med liv og lyst, og rakk å få stempler fra ti steder. Mamma Lise forteller:

– Vi hadde det veldig morsomt! Emil og Elisa (barna) er ikke så kjent i Oslo, da vi bor litt utenfor. De fikk se nye deler av byen, mens vi voksne ble kjent med nye kaféer og butikker. Vi fikk kjøpt både mat og klær, og jeg oppdaget et nytt lunsjsted, rett i nærheten av jobben min!

Lise, Ingvild, Emil og Elisa på øko-orientering, Bilde: Jo Straube

– Hver gang du kjøper noe, tar du et valg.

Det sier Malin Håvarstein Nilsen, innehaver av Håvarstein Couture. De driver med slow fashion, der varighet og tidløshet er to viktige begreper.

– Vi er veldig bevisste på hvordan klærne vi selger er produsert. Stort sett brukes øko-sertifisert ull. Vi lager egne modeller, skreddersydd den enkelte kropp. Da får kjøperen et unikt plagg, som blir tatt vare på på en helt annen måte. Det blir en livsstil, der valgene en tar er av betydning.

Malin Håvarstein Nilsen fra Håvarstein Couture, Bilde: Jo Straube

En annen butikk i løypa, Respect by Aurora, har et sosialt perspektiv i tillegg til å tenke på miljøet. Benedicte Dørum Berg forklarer:

– Vi er en bedrift som tilrettelegger for arbeid innen kunst, design og håndverk for mennesker med spesielle behov. I tillegg ønsker vi å lage produkter med ekte, rene råvarer, som alpakka, ull og silke. Kundene som var innom på orienteringen, var veldig opptatt av virksomheten, og synes at butikken og konseptet var fint.

Felles for alle kaféene og butikkene som var med, er at de representerer verdier foruten de økonomiske. Hvert valg du tar når du kjøper noe, er betydningsfulle, ikke bare for de som driver butikken, men også for de som leverer varene.

Judith Winterl, en orienterer, er veldig bevisst på akkurat dette.

– Jeg fant ut at noen av stedene hadde mat fra biodynamiske gårder i området. For meg er det viktig å støtte bøndene slik at de kan overleve. Vi må bli mer bevisst på hva og hvordan vi spiser, hvis en vet hvor maten kommer fra og tiden det har tatt å lage det, spiser man med mer respekt og nytelse. Ikke bare stresser inn på supermarkedet og spiser hva som helst for å bli mett, sier hun. Det handler om verdier, og at valg man tar har betydning for andre.

Stedene du kunne besøke var Mølleren Sylvia, Godt Brød, Røtter St. Hanshaugen, Respect by Aurora, Vera & William / Håvarstein Couture, UR kraft + kolonial, Nøtteblanderen, Rent Mel og Kolonihagen.

Benedicte Dørum Berg fra Respect by Aurora, Bilde: Jo Straube

Rent Mel, Bilde: Jo Straube

Lise og Cisilie hos Røtter, Bilde: Jo Straube

Nøtteblanderen, Bilde: Jo Straube